Door de regen naar Valdivia.

29 december 2017 - Valdivia, Chili

Valdivia, Vrijdag 29 december 2017

We zitten in de keuken van Hostal Airesbuenos in Valdivia. Het is 21.00, we hebben net gegeten en zitten aan de koffie. De regen tikt gestaag op het dak van golfplaten, de keuken bevindt zich in een soort serre. Kampeergevoel. De luxe van onze verblijf staat op dit moment in schril contrast met de luxe van onze witte BMW haha! Omdat we per nacht niet veel meer willen uitgeven dan 50 euro, en de prijzen in het Zuiden hoger zijn, worden de verblijven dus steeds eenvoudiger. Waar we in Bolivia voor 40 euro per nacht in een luxe huisje zaten zitten we nu voor 50 euro in een soort jeugdherberg. Onze kamer heeft een raampje ter grootte van dat wat je in een vliegtuig hebt en er past net een tweepersoonsbed in, waar je dan met moeite om heen kunt schuifelen. Geen kast, maar zowaar nog wel een eigen douche en toilet. Op de etage onder ons allemaal kamers met stapelbedden. Alles niet echt vies maar ook niet echt schoon. Jaja!

Vanmorgen rustig aan gedaan en tegen de middag vertrokken uit Pucon. Het begon net te regenen, geen motregen zoals gisteren maar gewoon plensregen! Zoals eerder gezegd: de wereld ziet er dan wel weer heel anders uit! Geen mooie uitzichten en goed opletten waar je rijdt met al die plassen en soms diepe gaten in de weg. Richting Valdivia aan de kust werd het landschap vlakker en saaier. Rond 15.00 stonden we voor het Hostal. Valdivia zag er op het eerste gezicht ook niet heel gezellig uit, een grauw, armoedig provinciestadje. Door de stromende regen onze bagage binnen gezet. De auto moest een paar honderd meter  verderop geparkeerd worden. He, wat een gedoe allemaal! De aardige alternativo achter de receptie van het hostal legde ons alles uit. Het is allemaal heel erg eco hier. Warm water door zonnepanelen; nou dat zal lekker douchen worden morgenochtend, geen zon te bekennen om ons douchewater op temperatuur te brengen. De gemeenschappelijke huiskamer is gezellig, de keuken een beetje smotsig maar wel met alles om te kunnen koken. Heet water voor thee en koffie staat klaar, het is hier zo slecht nog niet. De stemming bleef goed. Even het stadje ingelopen, natuurlijk alles nat en somber, maar wel een aardig centraal plein en aan de kade van de rivier zal het vast goed toeven zijn als de zon schijnt. Boodschappen gedaan in een enorme maar volkomen onefficiënt georganiseerde supermarkt ( beginnen we al een beetje aan te wennen) en daarna heeft Bas heerlijk gekookt! Zijn favoriete basisrecept: pasta met knoflook, peterselie en een pepertje, dit keer gecombineerd met zeevruchten.Mmmm!

En nu dus met een bak koffie aan de keukentafel reislogger aan het schrijven.Het regent echt de hele dag al hard, laten we hopen dat het een beetje opknapt want dit is helemaal niet erg voor een dagje maar je wordt het snel zat!

1. Gerard van Mossel:
    30 december 2017
    Ik verbaas mij over de prijzen daar, die zijn veel hoger dan dat ik verwacht zou hebben. Ik zag op tv trouwens dat het in Santiago 30 graden is dus jullie trip naar het zuiden zal zeker beloond worden met steeds mooier weer (denk ik).
  2. Loek en Wil:
    30 december 2017
    O mannen ... wat een feest !, Heerlijk zoals jullie je vermaken .
  3. Nico:
    30 december 2017
    Hoi Gerard, We zitten hier op het zuidelijk halfrond dus naar het zuiden wordt het steeds kouder. Santiago ligt in het midden en een stuk noordelijker dan wij nu zitten. Daar is het warmer. Helaas