Valparaiso

18 januari 2018 - Valparaíso, Chili

We zijn helemaal gewend aan ons huis, het is een stuk schoner dan toen we kwamen en het ligt echt heel leuk hier midden in de stad, direct naast de ' Reina Victoria Ascensor' oftewel de Koningin Victoria lift. Van die liften zijn er er nog heel veel meer in deze, tegen de steile bergen opgebouwde stad. Vanaf ons terras, wat we gebruiken als huiskamer, zien we de hele dag de liften op en neer gaan. Iedereen kan zo zien hoe gezellig wij het hebben haha en soms wuiven we naar de mensen.

Gisteren zijn we met de lift naar boven gegaan en hebben ontdekt dat het daar heel mooi is. De wijk heeft een enorme impuls van het toerisme gekregen, prachtige panden zijn gerestaureerd en er zijn hippe bars en restaurants, gelukkig allemaal nog niet helemaal ' over the top', net leuk! Bij het station van de lift, waar we van boven op kijken, is een leuk koffietentje en restaurant. De jonge Valparaisoers hangen daar graag rond, als ze geld hebben op het terras, als ze geen geld hebben op de trappen ervoor met meegebrachte drank. Het wemelt in de stad van muzikanten en bandjes. Dat plekje hier beneden is nogal populair dus er zijn steeds bandjes aan het spelen. Veel Jazzy en Dixielandmuziek waarop dan volop gedanst wordt. Heel vrolijk allemaal ( zie video), alleen wel jammer dat het tot 4.00 doorgaat! Ik slaap er met een wijntje op wel doorheen, maar Bas is aan de oordoppen en een halfje Dormicum haha!

Toen we gisterenavond rond 1.30 naar bed wilden gaan ( we verleggen onze tijden ook maar) en we ons toch wel een beetje begonnen te ergeren aan die herrie, kwam er ineens een politieauto voorrijden. De muziek stopte direct, iedereen begon te lopen en de politie sloeg hier en daar nog een feestganger met de wapenstok tegen de billen, en schopte alle blikjes bier en flessen wijn die er nog stonden om. Wel een beetje zielig maar wij waren eigenlijk heel blij; het was meteen stil! Heerlijk geslapen dus( Bas ook !)

We hebben alles vandaag heel rustig aan gedaan, lekker buiten gezeten: hier geen code rood! ( Wat een vreselijke storm daar bij jullie zeg!) Wandeling door de stad en nu aan het reisloggeren. Voor vanavond gereserveerd in een leuk restaurant met uitzicht over de baai. We hebben besloten hier tot zaterdag te blijven. Dan brengen we de auto terug in Santiago en hebben dan de zondag nog daar. Maandag vliegen we dan ( bij genoeg lege stoelen) van Santiago naar Buenos Aires ( KLM vliegt via Buenos Aires). We hopen dat ook daar minimaal twee stoelen leeg blijven zodat we kunnen blijven zitten om naar Amsterdam te vliegen ( zo niet dan blijven we steken in Buenos Aires) . We landen dinsdag dus, als alles meezit rond 10.00 op Schiphol. Dan gaan we even gezellig naar Pa Sluis in Hilversum, gooien de warme truien en jassen uit de koffer en vliegen dan om 17.15 ( bij wederom genoeg lege stoelen) door naar Bangkok. (Intussen proberen we ook nog de batterij van mijn telefoon te laten vervangen want die is ter ziele.) Het worden weer spannende dagen, maar eerst genieten we nog even van Valparaiso.