Kerstmis!

25 december 2017 - Bulnes, Chili

Bulnes, Viña Chillan, maandag 25 december 2017 19.40

Het is Kerstmis en we zitten in de ondergaande zon op ons terras, we kijken uit over de wijnvelden van Viña ( wijngaard / Chateau) Chillan en drinken er dus maar een glas wijn bij van hier.  Wat heerlijk om een keer de decembergekte ontvlucht te zijn en wat hebben we weer een fijne plek gevonden!

Afgelopen zaterdag 23 december moesten we op tijd opstaan want Marion kreeg de ontsmettingsdienst op bezoek. Ik begreep dat ze twee keer per jaar verplicht ongedierte moeten bestrijden in hotels etc. ZIj vond het zelf belachelijk ' want ik heb helemaal geen ongedierte' , maar het moest toch. Om 10.00 zouden ze komen, dan wilden wij ingepakt zijn! Gelukkig vond Marion nog wel tijd om met ons het verdere reisplan te bespreken. ZIj weet er heel veel van want is ook jaren reisleider geweest in Chili. Met haar dus het vervolgplan gemaakt voor onze reis, waarbij de eerste stop Viña Chillan was, een wijngaard/ hotel gerund door een Zwitser. En het was maar 200 kilometer verderop. Niet teveel inspanning na gisteren! Toen de mannen in witte pakken met gasmaskers en enorme gifverstuivers Maravilla binnenkwamen werden wij uitgezwaaid door Marion. Drie uur later reden we hier binnen. Een allerhartelijkste ontvangst door een jong Italiaans stel dat het restaurant en de gastenkamers runt. 5 kamers midden tussen de wijnvelden met een mooi zwembad erbij. Meteen maar geboekt voor de wijntoer/ om 18.00. Rudolf ( hoe toepasselijk) is een heel enthousiaste Zwitser, 45 schatten we, is hier in 1995 is gestart met de wijngaard. Helemaal van het begin af aan, daarvoor werd er mais etc. verbouwd. Nu uitgestrekte wijnvelden met veel verschillende soorten druiven. Hij kon er heel enthousiast over vertellen en natuurlijk eindigde de tour met een proeverij. Daarna aan tafel in het restaurant, waar we heerlijke, door de Italiaanse kok bereidde, pasta aten. Natuurlijk met een glaasje Sauvignon Blanc van Viña Chillan.

We liepen terug door de wijnvelden naar onze kamer. Pikkedonker, prachtige sterrenhemel en koud! Het koelt hier 's nachts echt enorm af, heerlijk!

Zondag 25 december hebben we eigenlijk niet veel bijzonders gedaan. Reislogger bijgewerkt en ons beziggehouden met het beestenspul hier. Kater Mitzou hadden we eerder op bezoek gehad bij de kamer en had al vriendschap gesloten met Bas. Mitzou is niet gecastreerd en heeft een lelijke wond in zijn nek wegens vechten met een concurrent om een vrouwtje, maar is verder een hele lieve kater. Sole is een klein bruin hondje, een beetje bangig vanwege een slechte jeugd. Tenslotte is er nog Lex; een heel enthousiaste enorme Dobberman Pincher. Ik schrok me dood toen hij de eerste keer op me afrende! Geweldig om die enorme Dobberman te zien spelen met Mitzou. Enfin, zo kwamen we de dag wel door. Kerstavond weer heerlijk gegeten. Behalve wij  was er alleen nog een Zweeds stel in het restaurant, want Chilenen vieren kerstavond thuis. Maar toch gezellig gehad. Vandaag zijn we naar het wintersportgebied ( Valle las Trancas)  gereden waar vanaf een enorme vulkaan ( Vulcan Chillan)  geskied wordt ( in de winter uiteraard). Mooie rit, we zagen de vulkaan roken, hij is nog een beetje actief. Op advies van een ober op een terras waar we koffie dronken naar een waterval gelopen, en daarna bij hem geluncht. Allemaal niet spectaculair vandaag. Verder nog bij het zwembad gehangen en lekker gelezen. De zon is bijna onder, het is 20.30, we gaan zo eten. En dit verslag sturen met foto's want alleen in het restaurant is Wifi. Het was een fijne kerstdag! En morgen is hier alles weer gewoon; ze doen hier niet aan tweede kerstdag!   Hasta manana!

1. Karin:
    26 december 2017
    Klinkt weer heerlijk en super relaxed. Hier ook geweldig genieten van Hollandse wolkenluchten en het ruizen van de zee. Wakker worden met zicht op zand dm zee. Lekker niksen en genieten van elkaar en een simpele maaltijd met een goed glas wijn. Meer heeft een mens niet nodig.
  2. Jeroen Lopes Cardozo:
    26 december 2017
    T lijkt wel of jullie vakantie hebben! Fijne kerst. Leuk die blog hoor!! Dikke kus Jeroen
  3. Nico:
    Dank!!
  4. Erik Groot:
    27 december 2017
    Kerst zit er voor ons ook weer op, alleen iets minder zon gezien dan jullie😩😩
    Wel een potige tante trouwens die Marion!!
    Op naar het nieuwe jaar!
    Groetjes van Erik en de3 blondjes.