Vega-Central

15 december 2017 - Santiago, Chili

Vrijdag 15 december.

Wat een luxe toch, al weken lang geen wekker, wakker worden als we uitgeslapen zijn en weer een nieuwe dag begint om leuke dingen te gaan doen. De Vega- Central, een grote groente en fruitmarkt moet leuk zijn en niet ver weg. Wij op pad. Net onderweg bij de kapper om de hoek nieuwe haargel gehaald en me meteen maar even laten knippen. Het werd nog een bijzondere maar wel fijne behandeling (zie foto). Even verderop kwamen we langs het Museo Historico Nacional. Eigenlijk ook niet te missen al is het voor ons wat tegennatuurlijk om een museum in te duiken bij stralende zon. Toch maar wel gedaan en geen spijt. Een mooi aansprekend beeld van de geschiedenis van Chili. De periode van Allende en Pinochet werd uiteraard ook belicht met als bijzonder artefact de overblijfselen van de bril van Allende.

Weer verder slenterend kwamen we langs de Mercado Central waar je zo heerlijk kunt eten: zullen we? Ja natuurlijk! Heerlijk geluncht en allebei een beetje verliefd op de ober geworden. Even verderop het prachtige treinstation Mapocho, ( begin 20ste eeuw) eens het bruisend centrum van reizende Chilenen, nu in gebruik als cultureel centrum. En toen eindelijk het oorspronkelijke doel van de trip: de Vega-Central. Inderdaad het bekijken waard. Een enorme groente en fruit, kruidenmarkt. Bas kreeg de ingeving vanavond zelf maar eens te koken. Leuk, gaan we inkopen doen! Sla, tomaat,ui, pepertje, peterselie, knoflook en spaghetti. Ook een kilootje van die heerlijke kersen en toen naar de Mercado Central voor twee visjes. ( verse Makreel) .

Bas heeft prima gekookt, eigenlijk  heb ik hier in Chili nog niet lekkerder gegeten.

1. Jeroen Lopes Cardozo:
    16 december 2017
    wat ziet alles er heerlijk en leuk uit. Neem je voor mij ook een maskertje mee? Zijn jullie al in dat goud-museum geweest? Van de Mapuche? Dat vond ik destijds heel mooi.