Laatste dag Santiago.

16 december 2017 - Santiago, Chili

Zaterdag, 16 decemb

Wat vliegt de tijd toch, ook op reis, onze laatste dag alweer in Santiago! We hebben het hier leuk gehad maar het is ook prima om weer verder te gaan. Toen we vanmorgen opstonden was het bewolkt, is tot nu toe maar één keer eerder gebeurd. Goeie reden om lekker lui te doen. Was gedraaid en reislogger bijgewerkt, krant gelezen.  Eind van de middag pas op pad gegaan. Met de metro naar de grote begraafplaats van Santiago. Daar ligt Allende begraven en er is een groot monument voor de slachtoffers van het dictatoriale bewind van Pinochet.

De begraafplaats is nog indrukwekkender dan die van La Paz. Het heeft dezelfde graven voor de ' gewone man' als in La Paz,  maar daarnaast is er een groot deel voor de rijken met enorme mausolea. Pracht en praal! De meeste zijn gebouwd eind 19e / begin 20e eeuw toen er een hele rijke klasse ontstond dank zij de salpetermijnen. Die rijken wilden niet voor elkaar onderdoen en bouwen de meest exorbitante mausolea. Daartussen palmen en prachtig bloeiende Bouqainville. Volgens de beschrijving worden deze begraafplaatsen van de rijken beschouwd als monument, maar aan onderhoud doen ze hier weinig tot niets zodat het er allemaal nogal vervallen er armoedig bij ligt. BIj de gewone graven is dat helemaal erg, een grote armoedige troep vind ik. Maar Bas vindt het juist mooi; dat verval laat de relativiteit van het leven en de dood juist goed zien. Hoe groot en rijk je mausoleum ook is, vergeten wordt je. BIj de een gaat het wat sneller dan bij de ander, maar vergeten wordt je. Daar heeft Bas natuurlijk gelijk in maar ik zou toch wat zorgvuldiger omgaan met de doden, zeker het graf van Allende en het herinneringsmoment voor de slachtoffers van Pinochet!

Enfin; na dit bezoek een kippetje gaan eten op plein en op tijd naar huis. Morgen kunnen we om 11.00 onze auto afhalen; nieuwe avonturen tegemoet!

1. Gerard van Mossel:
    17 december 2017
    Ik denk dat de vervallenheid niet direct te maken heeft met "vergeten worden/zijn". Het is eerder een kwestie van tijd, aandacht, afstand. Ik weet ook niet hoe het graf van mijn grootouders er nu bij ligt, ben er jaren niet geweest vanwege de afstand en bereikbaarheid. Waar jullie reis al niet goed voor is, ik zal er eens gaan kijken binnenkort.
  2. Hans:
    17 december 2017
    Allende heeft nog een graf gekregen de meeste yegenstanders werden in zee gekiept