Bas is weer beter!

12 december 2017 - Santiago, Chili

Het is dinsdagavond 12 december.  Bas is weer beter en ik was niet eens ziek maar toch zijn we allebei steeds een beetje moe. Van al dat gereis denk ik. Hoe dan ook; we doen het rustig aan. Een terugblik:

Afgelopen vrijdag 8 december

Toen Bas na twee uurtjes slapen wakker werd en zich nog steeds beroerd voelde, hebben we contact opgenomen met onze verhuurster Florentia, een pittige tante!          "Weet jij een goede dokter Florentia?"

" De Duitse kliniek is het beste maar heel duur, ik ga altijd, ook met mijn kinderen, naar de Santa Marta kliniek." Antwoorde Florentia.

Ik wilde al een taxi bestellen maar Bas twijfelde toch; " de koorts is niet zo hoog meer en ik voel me wel beter dan gisteren, zullen we het toch niet even aankijken?' Ik was het daar eigenlijk wel mee eens, want als je in handen valt van buitenlandse dokters met dollartekens in hun ogen weet je nooit waar het eindigt. Vaak met veel dure onderzoeken en medicijnen en als je niet oppast wordt je nog opgenomen ook. Als je echt doodziek bent heb je geen keus maar zover was het nog niet. We keken het dus nog maar even aan.

Ik wilde de stad dan maar een beetje gaan verkennen en Bas kon het niet laten mee te gaan. "Als het niet gaat loop ik terug" . Hij heeft de Plaza de Armas met de enorme Cathedral Metropolitana nog net gehaald, maar moest toen met een wit bekkie toegeven dat het gewoon niet ging. Terug naar het appartement en het bed in. Ik ben verder gegaan, het was stralend weer en  gezellig druk op straat wegens een feestdag ( Maria onbevlekte ontvangenis die hier in volle overtuiging wordt gevierd) Ik wilde de onbevlekte ontvangenis en onze eigen behouden aankomst wel vieren met een biertje op een leuk terras. Dat vond ik in de wijk Bellavista. Een gezellig buurtje, 's avonds en 's nachts dé uitgaansbuurt vol discotheken en bars. Overdag terrassen. Allemaal wel een beetje plat, veel toeristen en veel geschreeuw van obers om je op hun terras te krijgen. Op die terrassen wordt voornamelijk bier geserveerd en heel vette happen. Nou dan bier en een vette hap!  Om 17.00 was ik terug bij Bas die nog diep lag te slapen. Ik viel op de bank in slaap en stapte een uurtje later over in bed en viel in een nog diepere, slaap!  ( we hadden natuurlijk gewoon een hele nacht gemist! )Rond 1.00 werd ik wakker terwijl Bas op de bank zat te computeren. Hé dat is een goed teken!

Ik draaide me om en werd de volgende ochtend om 8.00 wakker. "Wat heb ik lekker geslapen" was het eerste dat ik dacht!

Zaterdag 9 december

Strakke blauwe lucht, Bas voelde zich beter. Geen koorts meer en zin om iets te eten. We vonden een leuk tentje met een terras in de schaduw. Bas yoghurt met fruit en muesli. Ik een croissant met Serranoham en mozarella. Daarna met Bas naar Bellavista gelopen. Ik dacht weer een leuk tripje te hebben: met de funicular de berg op, maar helaas bleek de funicular in onderhoud; tot 1 januari gesloten.  Terug de stad in, gestopt bij de Mercado Central: een overdekte markt echt in Spaanse stijl ( a la, La Boqueria in Barcelona) met de bijbehorende restaurants. Bas een gegrild visje met witte rijst, ik mosselen. Heerlijk gegeten!  Bas voelde zich goed en wilde toen zelfs een nieuwe korte broek gaan kopen. Zo gezegd zo gedaan. Bas twee korte broeken en een nieuwe zonnebril, ik een nieuwe spijkerbroek ( had er maar één mee, beetje weinig als je die ook wel eens wil wassen)  en allebei nieuwe sokken. En voor ons samen een datakaartje voor wifi zodat we makkelijk kunnen internetten. Was nog een heel gedoe maar uiteindelijk gelukt. Op een terras op Plaza de Armas het Chileense leven aan ons voorbij zien trekken en toen even gaan opfrissen. Op een terras verderop in onze straat Sushi gegeten en toen weer in diepe slaap gevallen....

Zondag 10 december

Alweer stralend weer. Ontbijt bij ons inmiddels vaste ontbijttentje. Toen naar het vlak bij gelegen Museo del Belles Arte. Mooi museum, gratis entree op zondag en niet eens hysterisch druk. Deels tamelijk bizarre Modern Art, deels oude Chileense meesters en een deels replica's van beelden uit de klassieke oudheid. Na dit high-brow uitstapje Parque Metroplitana ingelopen met als doel helemaal de berg op te lopen ( wegens gebrek aan funicular) maar we liepen dood bij de ZOO. Daar genoten van de Chileense gelukkige gezinnetjes en wat wilde dieren. Gaan eten in een Peruaans restaurant en tot de conclusie gekomen dat je hier in Chili lang niet zo lekker kunt eten als in Peru. Wat hebben we daar iedere dag gesmuld! Moe onze bedjes in!

Maandag 11 december

Na alweer een heel rustige start de met de metro naar Las Condes, het moderne zakencentrum van Chili waar glimmende wolkenkrabbers het bewijs zijn van het enonomische wonder. Het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt wordt gevormd door Sky Costnera, glimmende toren van een kleine 400 meter hoog. Het hoogste gebouw van Zuid Amerika als we  de Chilenen moeten geloven. Als er een toren is dan willen Bas en Nico naar boven. Prachtig uitzicht over de stad en de omringende bergen! 'S avonds op advies van Florentia naar een Spaans restaurant waar we aan de bar heerlijke Pinchos aten met een goed glas Spaans bier ernaast ( Estrella)

Dinsdag 12 december.

Bewolkt en een beetje koud! Thuis ontbeten en toen koffie in ons vaste tentje maar nu binnen. Ons aan het verdiepen in het vervolg van onze reis. Wat gaan we doen na Santiago? Naar het Noorden of naar het Zuiden? Naar de kust of naar de bergen? Met de bus of toch een auto huren? Lezen en googelen, discussieren, afwegen en besluiten nemen. Lang verhaal kort: we hebben vanaf zondag voor 5 weken een auto gehuurd om naar het Zuiden af te zakken. Eerst de wijngebieden, dan naar het Lake district en mogelijk zelfs helemaal afzakken naar Patagonie. Maar zeker is dat laatste niet want Patagonie is wel heel ver weg ( 2.500 km). Na al dat denkwerk hebben we in de wasserette beneden nog twee wassen gedraaid, gedroogd en waar nodig gestreken. En na een kippenboutje met friet en sla zitten we thuis aan de koffie. Zo weer lekker slapen.

1. Karin:
    13 december 2017
    Fijn dat Bas zich weer beter voelt. Het ziet er allemaal prachtig uit. Kan mij al verheugen op de verhalen met de huurauto. 😉💋
  2. Marek:
    13 december 2017
    Iedere keer weer heel leuk om jullie avonturen te lezen BNN en even mee te zwijmelen met alle belevenissen (of te lachen of medeleven te hebben met zieke Bas). Ik lees en kijk nog steeds trouw alles mee. Kus uit winterig Holysloot!
  3. Nico:
    13 december 2017
    Leuk dat jullie ons volgen schatten!
  4. Arthur:
    13 december 2017
    Liep wat achter met het lezen van jullie avonturen jongens. Zie net dat jullie al in Chili zitten. Leuke stad he, Santiago de Chili. Hoop dat Bas weer he. Tip in Bellavista zit ook restaurant Como Aqua Para Chocolate. Vond ik heel leuk. Club Pricipe trouwens ook toen. Veel plezier daar!!