Hoe duur was de suiker? Het leven in De West!

18 oktober 2017 - Paramaribo, Suriname

Wat is de e reader toch een geweldige uitvinding. Nadat ik De tolk van Java had uitgelezen over het leven in De Oost leek het me leuk om een historische roman over De West te lezen. Nou die had ik snel te pakken via mijn kobo e reader: Hoe duur was de suiker? van Cynthia Mc Leod. Een heerlijk boek dat zich eind 18e eeuw afspeelt in Paramaribo en de omliggende plantages. Nu we hier zijn kan in me er echt helemaal in inleven. Zo worden ook de straten, huizen en inrichting ervan besproken. Het moet hier echt prachtig zijn geweest!  ( maar natuurlijk ook heel fout )Het boek speelt zich deels af in een joodse gemeenschap die zich hier heeft gevestigd en die destijds een synagoge hebben gebouwd op de zogenaamde Joodse Savanne. Er is een dagtrip naar toe dus dat gaan we mischien nog wel doen. Door het lezen van dat boek kom ik helemaal in de sfeer van hier en genieten we ook steeds meer van ons huis.  Natuurlijk is het soms wel even afzien in de warmte maar we kunnen ons helemaal voorstellen hoe die koloniale families hier in die prachtige huizen woonden en thee dronken op de waranda’s. En dat ze af te toe ook stikten van de hitte en als wij!  Maar we hebben de ventilatoren inmiddels strategisch geplaatst en met de shutters open is het dan redelijk te doen. Oordopjes in vanwege die rothondjes van de buren en we hebben geslapen als rozen.

Vanmorgen vroeg naar de supermarkt voor yoghurt en vruchten en toen ‘thuis’ ontbeten. Er waren eerst wel wat probleempjes op te lossen want er bleek geen water meer uit de kraan te komen. Gelukkig kreeg Malti ( eigenaresse)  de pomp onder het huis snel weer aan de praat. Toen ik vervolgens de eitjes in de pan wilde gooien bleek er geen gas te zijn. Malti ging haar man halen die snel een nieuwe cylinder aansloeg zoals hij dat zei en toen was dat ook weer opgelost.

Na het ontbijt maar weer eens een wasje gedaan. In die vochtige tropische temperaturen doe je niet lang met een schoon t-hirt. We hebben de sunlight zeep helemaal ontdekt; voor het wassen van onze kleren maar ook om in af te wassen en de keuken schoon te maken. Je schijnt je er zelf ook prima mee te kunnen wassen dus wij zorgen voortaan dat we altijd een blok sunlight zeep bij ons hebben haha! Het was vandaag een beetje sombere dag met af en toe een enorme wolkbreuk. We zijn dus gewoon thuis gebleven en hebben heerlijk rondgehangen. Kopje koffie, beetje lezen, wat plannen maken voor uitstapjes, lunch, tukje doen, kopje thee... De wolkbreuk  om een uur of 3 was echt spectaculair, de hele straat liep onder, dus toen zijn we op de waranda voor het huis gaan zitten om te aanschouwen hoe de auto’s, enkele fietsers en wandelaars zich door de watermassa bewegen. Ondertussen een praatje maken met de buurman, dat het nog veel erger kan dat dit. Meent u dat echt?!

Het is inmiddels over zessen, droog en heerlijk koel! We gaan zo en hapje eten in de stad. Maar voor de volledigheid natuurlijk ook nog even een terugblik op gisteren.

Dinsdag 17 oktober 2017

We moesten na ons uitgebreide ontbijt in Zus en Zo ineens toch nog  een beetje opschieten om niet weer te laat te zijn voor een bezoek aan Fort Zeelandia. Het fort is prachtig en heeft een rijke historie maar het meest indrukwekkende is natuurlijk het feit dat hier in 1982 de decembermoorden hebben plaatsgevonden. Dat wordt gelukkig niet verzwegen en middels een plaquette op Bastion Veere herdacht. De decembermoorden worden ook vlak bij ons huis middels een plaquette op de muur van de Mozes en Aaron kerk herdacht. Het is voor ons niet te begrijpen waarom zoveel Surinamers Bouterse blijven steunen. Na het bezoek zijn we gaan lunchen in Gradi, waar we maandagavond ook aten. Nu een heerlijke Chinese gevulde soep. Bas nam als eerste een hap uit de gele paprika die in de soep dreef... dat bleek een extreem hete peper te zijn! Die arme jongen bleef er bijna in terwijl wij in Thailand toch ook wel wat gewend zijn!

Verder niet zoveel bijzonders, we zijn s’avonds lekker Sushi gaan eten en hebben daarna nog een aflevering House of Cards gekeken ( voor het eerst deze reis) . Bas heeft heel veel afleveringen opgenomen op de laptop en kan ze dan  via een ingenieus systeem afspelen op de televisie. Weer genoten van de intriges van Frank en Claire Underwood en toen lekker gaan slapen. De rest van het verhaal is bekend....

Groetjes allemaal!!