Bijna weer katholiek in Paramaribo!

22 oktober 2017 - Paramaribo, Suriname

Zondag 22 oktober 2017

We zijn vanmorgen naar de ( katholieke) Hoogmis in de Sint Petrus en Paulus basiliek gegaan. Een echt prachtige en beroemde kerk helemaal van hout. Veel kerkgangers, door de open ramen zie je de palmen wuiven tegen de blauwe lucht en grote ventilatoren zorgen voor een beetje verkoeling. Het was een prachtige mis, met veel vertoon : kaarsen, wierook, zang. De pastoor zong en preekte prachtig, de misdienaars bleven maar wierook branden en bij het tonen van het lichaam van Christus werden rinkelde de bellen enthousiast . En dan al die lieve Surinamers die je de vrede van Christus wensen en meneer pastoor die echt liefde uitstraalde voor zijn parochianen. Enfin, misschien hebben we een lichte vorm van tropenkolder maar we waren allebei geroerd! Bijna twee uur (!) later aan de koffie bij Zus en Zo en toen naar de dierentuin. Nou dat laatste stelde niet veel voor maar wel leuk om de Surinaamse gezinnen weekend te zien vieren.

Nog een kleine terugblik:

Donderdag 19 oktober 2017

We hebben ons eerste uitstapje gemaakt, we zijn dolfijnen gaan kijken op de Surinamerivier. Om 16.00 stonden we paraat bij de stijger in Lionsberg. Daar hebben we een blik kunnen werpen op het huis van Bouterse die daar heerlijk aan de rivier woont. Daniel was onze gids en verder waren er nog drie gasten, een groepje Surinamers uit Paramaribo die die dolfijnen nu ook wel eens wilden zien. (Een beetje zoals wij een rondvaart door Amsterdam doen). Een leuk klein groepje dus. Daniel vertelde volop over geschiedenis van de plantages etc. En na een uurtje varen zagen we inderdaad dolfijnen springen. Niet heel dichtbij en ook niet heel enthousiast springend maar toch leuk. En dat varen in zo’n bootje over de rivier met een koel windje is een plezier op zichzelf.  Daarna hebben we een plantage bezocht ( Rust en Werk)  die nog min of meer in gebruik is maar nu als runderfokkerij. Toch gaf het een goed beeld van de voormalige suikerriet plantage en een van de grote ketels waarin de suiker werd gemaakt stond er nog. Een slimme plantagebewoner had een kaaimannetje en schildpad in zijn tuin en daarmee mochten we op de foto. Ja wel een soort toeristtrap en natuurlijk niet helemaal meer te verantwoorden met dieren op de foto die in het wild moeten leven maar ja.... weigeren is ook weer zo wat.

Met een prachtige zonsondergang de plantage verlaten en een uurtje later waren we weer thuis. Moe. Een snel hapje eten in Zus en Zo en toen lekker gaan slapen.

Vrijdag 20 oktober

We hebben ons huis tot maandag gehuurd maar blijven langer in Paramaribo want we vinden het nog leuk hier. Na rustig beraad bij de koffie besloten om voor de laatste vijf dagen ( we vertrekken hier waarschijnlijk zaterdag 28 oktober) toch maar te verhuizen naar een plek met wat meer luxe en vooral een air-conditioning. Dat houten huis zonder airco heeft zijn charme maar het is wel  af en toen om te stikken zo warm. Surinamers die we vertellen dat we geen airco hebben kijken ons allemaal een beetje vreemd aan. Ze kunnen het eigenlijk niet geloven! Mij niet gezien zeggen ze dan! Dus we zijn op zoek gegaan en kwamen uit bij een hotel / apartementencomplex(je) in de Keizerstraat. Nou dat zag er goed uit. Zwembadje, mooie appartementjes met airco en niet heel duur ( 50 euro per nacht) en daar dus geboekt. ‘S avonds gegeten in Soposo, erg leuk restaurantje waar we eergisteren heerlijke tonijn hebben gegeten. Deze keer weer eens vlees: een soort indisch/ surinaamse kipsate. Heel lekker ook. En na een aflevering House of Cards vielen we lekker in slaap!

Zaterdag 21 oktober.

Vandaag weer richting de waterkant gelopen maar nu verder naar de oostkant, richting Jodenbreestraat. Daar ook de centrale markt bezocht. Toen we daarna zaten bij te komen van de warmte op een leuk terras aan het water zagen we ineens een dubbelganger van Erik ( broer van Nico) zitten. Verbluffende gelijkenis. We raakten met hem en zijn vrouw aan de praat. Ze bleken hier te wonen. Het werd heel gezellig en de ene na de ander ‘djogo’  ( literfles bier) kwam op tafel. Lekker gekletst en gelachen en veel goede tips gekregen! We wilden eigenlijk het stadje in gaan ‘s avonds, maar na deze lichtelijk uit de hand gelopen borrelmiddag zagen we dat niet meer zitten. Lekker bami met vis gegeten aan de rivier bij Gradi en toen op tijd gaan slapen... want zondag naar de kerk!

De rest van het verhaal is bekend. Ja het is allemaal niet zo spannend, op het saaie af zou je kunnen zeggen, maar wij vinden het nog steeds heerlijk!

Bas zit inmiddels naar Max Verstappen te kijken en ik ga zo maar eens in een nieuw boek beginnen.

Morgen verhuizen naar de Keizerstraat.

Groetjes!

1. Karin:
    22 oktober 2017
    Staat het huis je nog overeind na de uitslag..... Oh Bas balen van Max! Briljante actie maar helaas toch 4e.
  2. Huub & Jeroen:
    22 oktober 2017
    Die dubbelganger lijkt echt op en zijn vrouw op Annemiek!😂
    Hoop dat jullie in de kerk voor alle thuisblijvers wel een schietgebedje hebben gedaan?!😊😘H&J
  3. Gerard van Mossel:
    23 oktober 2017
    Als ik Jodenbreestraat lees en jullie verdere verhaal moet ik denken aan Mozes en Aronkerk en Artis. Dan praten jullie over een grachtenvaart vergelijkbare vaart over de Surinamerivier. Lijkt wel of jullie je eigen buurtje in den verre gevonden hebben!!! En dan ook nog de `broer` van Nico tegenkomen, dit kan toch allemaal geen toeval zijn? De Voodoo magie heeft bezit jullie genomen, geloof mij!!!

Wat zal het weer wennen zijn samen in één bed (dat is toch de werkelijke reden om te verkassen naar de Keizerstraat mannen, kom op wees eerlijk!!!). Trouwens Keizerstraat ........ lijkt ook zo verdacht veel op Keizersgracht. Moet ik me zorgen gaan maken???????????
  4. Tatjana:
    23 oktober 2017
    Hoi Moppies wat een leuke verhalen zeg 😄 genieten he en lekker naar iets met airco ! Ben jaloers als ik denk aan pittige sambal etc. Broodjes kip Kerry madam sjannette mmm lekker geniet ! Missen jullie hier
  5. Tatjana:
  6. Arthur:
    23 oktober 2017
    Heerlijk, wij zijn ook in Paramaribo geweest. Ook paar keer bij zus en zo. Als jullie zin hebben in Thais, restaurant Garden of Eden is ook aanrader.