Even echt de toerist op het Titicacameer!

27 november 2017 - Puno, Peru

Maandag 27 november

Omdat we maar kort in Puno blijven had Bas meteen maar een dagtrip naar de highlights van Puno geboekt. Om 7.00 uur werden we door een taxi opgehaald en naar de haven gebracht. Het Titicacameer is een gigantisch meer, het grootste van Zuid Amerika, op de grens van Peru en Bolivia. Het is het hoogst bevaarbare meer ter wereld en ligt op ruim 3800 meter hoogte. Zo weten jullie dat ook weer. Een grote toeristische attractie zijn de Uroseilanden, drijvende eilanden van riet. UrosIndianen op de vlucht voor Inka’s zijn hiermee begonnen; ze maakten eilanden van riet die ze op het meer verankerden, ver weg van de Inka’s  op de wal die ze wilden inlijven als slaven ( ja die Inka’s waren ook geen lieverdjes)  Ongeveer 40 van deze eilandjes worden bewoond. Het is de vraag of de eilanden die de toeristen bezoeken nog echt worden bewoond.

Enfin, wij de boot op om dat allemaal te gaan zien. Gelukkig was het wederom prachtig weer. Eenmaal op het eilandje kregen we wel een enorm Volendam/ toeristenfuikgevoel maar toch was het best leuk om te zien hoe ze die eilanden en boten bouwen van riet.  De ‘ president’ van het eiland legde alles uit en daarna mochten we met bewoners hun huis bezoeken. Wij hadden de eer het huis van de president en zijn voruw te mogen bezoeken. Natuurlijk op de foto en dan moet je daarna eigenlijk iets kopen van hun huisvlijt.

Daarna met een enorme boot van riet naar de overkant gevaren, waar we met heel veel andere toeristen die kwamen overvaren werden opgewacht met koffie en lekkere broodjes . We lieten het allemaal gewoon over ons heenkomen en vermaakten ons eigenlijk prima! Daarna een heel stuk verder gevaren naar het eiland Taquile, 45 kilometer van Puno. Het eiland is prachtig en  de bewoners houden oude tradities in ere, vooral textielbewerking. De mannen breien en de vrouwen weven. Nogal bekend in de wereld schijnt het en opgenomen als erfgoed van de mensheid door Unesco. Daar gewandeld en demonstraties gezien van het handwerken, muziek en dans. ( Ga vooral de video die we daarvan hebben gemaakt zien, als die is geupload.  Moeten we weer ergens goeie wifi hebben)

Het was al met al een leuke dag. Morgen verder naar Copacobana in Bolivia met de bus. De grens over, spannend. Er doen zoals eerder gezegd nogal wat horrorverhalen de ronde over deze trip. We gaan het zien!

1. Marjory Smiers:
    2 december 2017
    Wat een andere wereld, schitterend.