La Paz.

3 december 2017 - La Paz, Bolivia

Zondag 3 december 2017

Het is zondagavond en we zitten gezellig bij de gaskachel in ons appartementje in La Paz. Gisterenochtend moesten we toch echt ons huisje in Copacobana uit. We namen het besluit om niet op de bus van 18.00 van Bolivia Hop te wachten, hoewel al betaald en goede ervaringen. We hadden gewoon geen zin de hele dag te blijven hangen en dan als het donker wordt die bus in te stappen. Het stikt in Copacabana van de busbedrijfjes die je allemaal in hun bus naar La Paz willen hebben. Op advies van de hoteleigenaar hebben we gekozen voor Dianatours. Een kaartje naar La Paz kostte 3,50 euro pp. Nou de extra kosten vallen dus mee! Om 13.00 checkten we in.  Geen volle bus, geen veiligheidsgordels maar wel twee gezellige Hollandse meiden aan boord!

Het werd een prachtige rit, we waren zo blij dat we de keuze hadden gemaakt overdag te gaan. Anders hadden we alle schitterende uitzichten over het meer en later de sneeuwbergen gemist. Na een uurtje rijden moesten we een oversteek over het meer maken met een veerboot. De bussen en vrachtwagens werden op een beetje brakke pontjes gereden waar ze maar net op pasten. Wij gingen in een klein bootje de zijtong van het Titicacameer over. In de verhalen die ik had gegoogeld moesten passagiers bij ruw weer soms in de bus blijven zitten terwijl die op die gammele pontjes werden overgevaren. Dit omdat het water dan te wild is voor die kleine passagiersbootjes. Nou ik kan me voorstellen dat dat niet fijn is. Maar nu, in het stralende zonnetje en vlakke meer was het een pleziertochtje, beetje te vergelijken met de overtocht met de pont naar Amsterdam Noord. Toen de bus weer in en na twee uur reden we tegen 16.30  El Alto in, een heel hoog ( 4150m) gelegen voorstad van La Paz. Een chaotische stad vol onafgebouwde panden, deels onverharde wegen, veel troep en uitlaatgassen. Mistroostig. Toen stijl afdalend het dal in richting la Paz. Aanvankelijk net zo mistroostig, de typering ' vieze stinkstad' was wel op zijn plaats. Anderzijds ligt die stad wel in een prachtig dal omringt door ruige sneeuwgetopte bergen. Bijzonder! Naarmate we het centrum naderde zagen we het bonte straatleven van La Paz in volle glorie. Overal stalletjes, winkeltjes en heel veel mensen op staat. Ook weer prachtig.

Om 17.00 werden we afgezet bij het kantoor van Diana Tours in een smal, druk  straatje. ' Regelen jullie een taxi?'  ( zoals Bolivia Hop). Nee dat moesten we zelf maar uitzoeken. ' Loop hier de straat maar uit daar vinden jullie er wel een' . Dus met de volle bepakking door La Paz op zoek naar een taxi. Op een brede drukke weg maar langs de weg gaan staan. Maar waar we tot nu toe op onze reis af en toe gek werden van de vraag of we een taxi wilden.... nu we er echt een nodig hebben, niet te krijgen. Een beetje oncomfortabel, met al je spullen in een vreemde chaotische stad aan de kant van de weg staan. Maar gelukkig; na 10 minuten stopte er een auto, weliswaar niet met het sterk geadviseerde bordje radiotaxi op het dak, maar wel met een aardige vent erin die ons snel naar ons adres reed en ons niet oplichtte. Eind goed al goed. Het appartement waar we zitten is weer prima. Een beetje zoals in Lima, woonkamer, open keuken, slaapkamer badkamer. Ik wil het niet steeds over het geld hebben maar om een idee te geven hoe goedkoop reizen en leven hier is: we betalen 20 dollar per nacht ( ongeveer 17 euro). In Copacabana zaten voor het dubbele in dat geweldige huisje.

Toen we uitgepakt waren zijn we de stad in gelopen en dan krijg je een steeds beter beeld van de stad. Mooie pleinen, gezellige straatjes en veel lieve bescheiden Bolivianen. Ze zijn in eerste instantie wat stugger dan de Peruanen maar het ijs is over het algemeen snel gebroken. In de horeca moet je wel wat meer geduld en incasseringsvermogen hebben.  Dat hebben we gelukkig! Gisterenavond kwamen we uiteindelijk terecht in het restaurantje van een jongen met een Zwitserse vader en Boliviaanse moeder. Hij had een paar jaar in Cinqueterra in Italië gewoond en daar kennelijk leren koken. Heerlijk Italiaanse pasta gegeten met een prima Boliviaanse witte wijn. Hij mocht die wijn eigenlijk niet schenken omdat er vandaag verkiezingen zijn. Aangezien de Bolivianen nogal grenzeloos zijn met drank en stemmen verplicht is mag er een paar dagen voor de verkiezingen niet geschonken worden. Maar de wijn ging in waterglazen met een flesje water ernaast. Wie doet je wat, haha. Hij vertelde ons dat vandaag (zondag) ook echt alles gesloten zou zijn. Nou dat klopte! Wat een saaie bedoening vandaag. Daarbij hebben we zo ongeveer voor het eerst minder weer. Grijs en af en toe regen. Na een wandelingetje hebben we in het enkele winkeltje dat open was wat boodschappen kunnen doen en even verderop was zowaar een kippengrill open. Een kippetje met wat aardappels en gebakken banaan gekocht . De hele middag met de kachel aan reislogger bijgewerkt, foto's geselecteerd enz.  Het kippetje smaakte heerlijk en het is nu alweer tegen 21.00. Misschien zo nog een aflevering house of cards, is lang geleden en past wel bij de sfeer. Morgen gaan we weer leuke dingen doen!

1. Iwan:
    4 december 2017
    Heel fijn 3 reisverhalen, om van te genieten.
    Ook ontzettend avontuurlijk het klimmen en klauteren over de rotsen, Nico ik ben trots!
    Ik kijk nu al uit naar jullie volgend avontuur.
    Liefs,
  2. Nico:
    4 december 2017
    Ja we zijn weer helemaal bij met onze reiverhalen. Komt door de saaie zondag hier maar ook omdat we hier goede wifi hebben. Veel minder gedoe met het uploaden van de foto's. Bolivia lijkt ons armer dan Peru, maar heel precies weten we het niet, het leven is hier voor ons ieder geval nog goedkoper. De economie schijnt het hier op dit moment wel goed te doen qua groeicijfers.