Leven en dood..

5 december 2017 - La Paz, Bolivia

Dinsdag, 5 december

Het was vanmorgen al niet veel beter met het weer, het viel met bakken uit de lucht. Dus maar weer rustig aan begonnen, net als gisteren. Toen het rond de middag droog werd zijn we er weer op uit getrokken. Met ' Mi Telferico',  de kabelbaan, naar de grote centrale begraafplaats. Hoewel van begraven eigenlijk geen sprake is; de kisten worden boven de grond bijgezet in een soort kasten. Als het lichaam gecremeerd wordt gaat de urn ook in eenkastje maar dan kleiner. Enfin de foto's zeggen genoeg. Het is echt een enorme begraafplaats waar we eerst met de kabelbaan overheen kwamen. Mooi om te zien hoe de Bolivianen hun doden eren. Vanaf de begraafplaats kwamen we in een drukke buurt vol winkeltjes en stalletjes. Op de vismarkt in een restaurantje heerlijke gefrituurde forel gegeten, een beetje op hoop van zegen vanwege de hygiene, maar het was er druk, de vis zag er vers uit en de frituur dood natuurlijk ook veel bacillen. Het smaakte in ieder geval prima! Vandaar zijn we met behulp van onze geweldige reisapp : Maps.me teruggelopen naar het centrum. We hadden gelezen dat een de markten een belangrijke attractie zijn in La Paz. Al lopend kwamen we er achter dat La Paz eigenlijk één grote markt is, echt overal stalletjes, gek genoeg min of meer per ' branche' geconcentreerd. Een straat vol electronica, dan weer kleding, keukenartikelen,  vis of fruit. Wat meer mengen lijkt ons logischer maar dat zal wel aan ons liggen. Het was leuk om er lekker doorheen te struinen. Wat minder leuk is: de verschrikkelijke luchtvervuiling; al die oude auto's, ontelbare minibusjes, vrachtauto's en motors, die  in één grote voortdurende file tegen die stijle hellingen op ploeteren, blazen enorme zwarte roetpluimen de lucht in. Omdat de lucht zo ijl is en je dus af en toe happend naar adem naar boven loopt, adem je die troep ook lekker diep in; nee gezond is het hier niet!

We willen morgen naar de schone lucht van  de berg Chacaltaya. Dat is een dagtrip. Je gaat dan ruim boven de 5000 meter. Er was daar tot voor een paar jaar een ski-resort. De hoogst gelegen ter wereld. Door de klimaatverandering is de gletcher waarop geskied werd weggesmolten. De plek kan nu nog wel bezocht worden, lijkt ons leuk. Het schijnt morgen mooier weer te worden. We staan morgen vroeg op om te kijken of dat echt zo is en proberen dan de tour nog te boeken.

Maar eerst lekker slapen!