Lima is mooi!

8 november 2017 - Lima, Peru

Lima, woensdag 8 november 2017

Het is 17.00 : Vandaag geen uitstapje, stadswandeling of iets van die orde, we zijn druk bezig geweest om onze reis door Peru verder te plannen. Lijkt misschien simpel maar dat is het niet. Er is veel te beslissen en alles hangt met elkaar samen. Een ding is zeker: we willen naar Cuzco om van daaruit naar de Machu Picchu te gaan en we willen naar Lake Titicaca in het Zuiden van Peru. Daarna willen we verder naar Chili. En dat het liefst voor niet teveel geld want we kunnen niet meer IPBen bij andere luchtvaartmaatschappijen. Dan zijn er veel keuzes te maken. Ik zal jullie er verder niet al te veel mee vermoeien maar de laatste stand van zaken is dat we vliegen naar Cuzco, vervolgens naar Lake Titicaca gaan met de bus, daarna met de bus naar La Paz, Bolivia. Bolivia zat niet in onze planning maar het blijkt niet ver te liggen van Lake Titicaca en van daaruit is het weer goedkoop vliegen naar Santiago de Chili. Er waren nog heel veel ander mogelijkheden waarvan de meest extreme was om weer via Amsterdam naar Chili te vliegen. Bas is echt super bezig om het allemaal uit zoeken en alle opties af te wegen. Wat het uiteindelijk echt definitief wordt horen jullie nog!

Intussen hebben we genoten van Lima. Wat een prachtige stad met een overvloed aan Spaans koloniale historie en Katholiek machtsvertoon! Lima blijkt  echt het hoofdkwartier geweest te zijn van de Spanjaarden in Latijns Amerika en dat is te zien!

We zijn maandag 6 november gaan wandelen vanuit de wijk Miraflora naar Barranco. Wandelen leek ons wel een goed idee met onze jetlag. Bewegen in de zon. Barranco is net als Miraflora een prachtige wijk. Begin 20e eeuw de plek voor der rijken om hun zomers door te brengen in hun prachtige villa’s. Die rijken zijn er nog steeds, inmiddels gemengd met toeristen en hippies die er in hostels verblijven en hun armbandjes verkopen. Naar de Stille Oceaan gelopen via de  Bajada de los Banos, Chevice gegeten op een mooie plek met zeezicht en ook weer helemaal terug gelopen naar Miraflora. Doodmoe. Thuis een boterhammetje gegeten en knikkebollend de tijd nog even rekken om niet weer te vroeg in bed te liggen....

Dinsdag 7 november 2017

Al iets beter geslapen, rustig aan gedaan en tegen de middag een taxi genomen naar de oude stad ( Centro Historico) . We gebruiken weer Uber taxi’s want op straat aanhouden van een taxi wordt afgeraden. Wat werkt dat Uber toch prima! Via de app aangeven waar je bent en waar je naar toe wilt. De prijs en wachttijd wordt aangegeven en even later rijdt de taxi voor. Betalen hoeft niet want is gekoppeld aan de creditcard. Zorgeloos laten we ons rijden!

Eerst naar Plaza de Saint Martin. Overweldigend! Daarna de stadswandeling uit de Lonely Planet gedaan, erg mooi met als hoogtepunt het nog mooiere Plaza de Armas met het Presidentiële paleis ( Palacio Gobierno) , de enorme Cathedral de Lima en Palacio de Arzobisbal. Paus Franciscus blijkt van 18 tot 21 januari naar Lima te komen. Die gaat vast een mis opdragen in de Kathedraal want ze waren nogal druk met onderhoud!

We hebben de Kathedraal en Palacio Arzobisbal bekeken, hebben de hele wandeling afgemaakt en zijn toen moe maar voldaan terug naar huis gegaan. Dat duurde nog wel even want tijdens het spitsuur in Lima loopt alles hier vast!

Vandaag dus niet op stap, wel een laat ontbijt in een leuk tentje hier vlak bij en daarna ben ik aan de slag gegaan met het reisverslag. Ik heb nog foto’s toegevoegd bij onze laatst zondag in Paramaribo( vooral interessant voor Iwan). De rest van het verhaal kennen jullie; lieve groeten uit Lima!

1. Tatjana:
    9 november 2017