Lima

6 november 2017 - Lima, Peru

Maandag 6 november 2017

Het is 10.30 en ik zit met een bak koffie te schrijven in ons appartement in Lima.

We waren zaterdag heel blij dat we meekwamen en hadden een een bijzonder goede reis zoals jullie hebben kunnen zien. Na 12 uur vliegen kwamen we aan in Peru, plaatselijke tijd 19.00. Altijd weer even gedoe, moe aankomen op een grote onbekende luchthaven, door de douane, is onze bagage er? Hoe komen we aan een betrouwbare taxi? Ik had onderweg de Lonely Planet gelezen, moet ik eigenlijk niet doen want die Amerikanen zijn zo hysterisch bij het hoofdstukje‘ safe travel’ dat je verwacht ieder moment gekidnapt te worden door een foute taxichauffeur of overvaller, waarna je je hele rekening moet leegmaken bij een ATM, of erger!  Anderzijds:  een gewaarschuwd mens telt voor twee. Gelukkig had Bas zich vlak voor vertrek vanaf Schiphol, we zaten al in het vliegtuig, gerealiseerd dat hij helemaal vergeten was een hotel te boeken in Lima. Hij was zo druk geweest met al het gedoe thuis dat hij dit was vergeten. Maar Bas staat voor niets in dit soort gevallen:  binnen 5 minuten was er via Booking.com een hotel geregeld. IBIS Miraflora. We zijn eigenlijk niet zo gek op het IBIS, ooit een heel slechte ervaring gehad en noemen het sindsdien  GR IBIS.....maar voor 1 nachtje prima.

Met de taxi naar het hotel, ging allemaal goed, niet gekidnapt. Wat een enorme stad, totaal anders dan Paramaribo. Na de incheck nog even snel een hamburger gegeten en biertje gedronken en toen doodmoe in ons bedje.

Zondag 5 November

Heel vroeg wakker natuurlijk van de inmiddels derde jetlag. We keken naar buiten, alles grijs en grauw. Ja dat hadden we al gelezen, het regent hier bijna nooit gek genoeg, maar het is hier wel heel vaak nevelig, bewolkt. Een hele andere wereld dan Curacao en Suriname. Ik had het een beetje koud. Heel even  vroeg ik me af waarom we nou zo nodig hier naar toe moesten, alleen voor die Machu Picchu?

Enfin, eerst maar eens een ander onderkomen hier zoeken want dat IBIS was het ook hier niet helemaal. Via Airbnb een leuk appartement gevonden vlak bij Parque Kennedy, wat een leuk deel van de stad (sdeel Miraflora) zou zijn. Douchen, spullen inpakken, koffers in bewaring gegeven en de stad in gelopen. Het was rustig want zondag. Lima bleek mooier dan we verwacht hadden, zeker in het rijkste stadsdeel Miraflora. Dure appartementengebouwen met ertussen nog prachtige oude Spaans koloniale villa’s.

Het park lag er mooi en goed onderhouden bij. En natuurlijk was er weer een kerk, die toevallig net uitging. Iets verderop het prachtige terras van Cafe la Paz, waar we ontbeten met o.a. empanadas gevuld met kip,verrukkelijk! Even later brak het zonnetje door en liepen we het park in.  Zoals gezegd mooi aangelegd en goed onderhouden, de bloeiende mimosa verspreide een heerlijk geur en met de zon en 18 graden was het net een eerste lentedag in Nederland. Het park vulde zich met gezinnetjes met kinderen, kunstschilders die hun werk aan de man wilden brengen, oudere echtparen die een wandelingetje maken.

We kwamen in contact met een Duits gezin en Belgisch meisje die goede tips hadden voor onze trip naar Cuzco en Machu Picchu. Tot onze blijdschap bleek het verhaal dat je dat je die trip minstens een half jaar van tevoren moet reserveren niet waar te zijn. Misschien wel in het hoogseizoen maar nu kun je een paar dagen van te voren boeken. Ook de info over hoogteziekte, muggen en sandfly’s was nuttig.  Toen gaan lunchen in cafe La Paz. Onze eerste cheviche ( in limoen gegaarde rauwe vis) met  een glaasje witte wijn, smullen! We kregen intussen bericht van onze ‘ host’ dat we ons appartement in konden.  Het bleek een prachtig appartement, licht, modern, ruim ( 2 slaapkamers en badkamers)  en schoon. En dat voor 53 euro per nacht, leve airbnb!

Meteen maar boodschappen gaan doen en ons geinstalleerd in ons nieuwe onderkomen voor een week. Even naar het park gewandeld waar we een sappig gegrild kippetje met patat en sla aten en getuige waren van dansen in het park. In het park is een soort mini openluchttheatertje, daar werd lekkere salsamuziek gedraaid en jong en oud stond er lekker op te dansen. Zo leuk!

Vroeg in bed, het huis bleek een beetje lawaaiig maar we waren moe genoeg om snel in diepe slaap te vallen.

Net ontbeten, en dit verhaal geschreven. Straks de stad verder verkennen.

Liefs en groeten uit Lima!

1. Lieke:
    6 november 2017
    Geniet leukerds😘! Empanadas ( zijn awesome lekker ) probeer ze ook met tonijn en tomaat😍
  2. Tatjana:
    7 november 2017
    Ohoh heren van het goede leven 😄😘 hèhè nu even tijd om jullie frapatsen te lezen ! Wederom hilarisch ! Veel
    Plezier in Limadepima😘😘🌴😜, dat bevalt zo te zien prima !! Groetjes van Paul, Hugo, Zus Snippie en moi ! En denk maar zo in de tuin des heren, groeien (gelukkig) rare peren !
  3. Swa:
    7 november 2017
    Hoi schatten, geniet van Lima.. ik geniet tussen al mijn reizen door erg van jullie verhaaltjes... en nu maar Spaans oefenen he.... knuffel uit Amman ... was 2 dagen in Oman... liefs, Swa
  4. Enny:
    7 november 2017
    Wat hebben jullie het zwáááár! Zo afzien al die cheviche, witte wijn, mooie goedkope appartementen, leuke trips, lieve mensen ontmoeten.... Gelukkig zitten wij hier lekker met -1gr hard te werken.

HAVE FUN!

liefs, Enny
  5. Huub & Jeroen:
    8 november 2017
    Alle foto’s gezien en verhalen gelezen. Heerlijk om op deze manier met jullie mee te reizen. We zijn benieuwd naar jullie aankomende belevenissen. Liefs😘H&J
  6. Karin:
    9 november 2017
    Ziet er weer prachtig uit allemaal. 💋💕