Ontspannen dagen in Cusco

25 november 2017 - Cusco, Peru

Vrijdag 24 november 2017

Bij het ontbijt kwamen we Bea alweer tegen. Vanuit het ontbijtkamertje keken we uit over een zonovergoten Cusco. Alweer mooi weer, mazzel! We wilden graag een wandeling maken, liefst ook in de natuur, maar geen gedoe met taxi’s. Gewoon lopen vanaf hier. Carmen kwam meteen met het idee naar de Tempel van de maan te lopen  (Templo la Luna), Bea wilde wel mee. Eerst weer al die trappen op, pfff, maar al snel in het groen. Een prachtige wandeling naar de ruines van de tempel. We hadden het heel gezellig met Bea en hebben leuke en gekke foto’s gemaakt. Via Cristo Blanco naar beneden voor een eenvoudige lunch met een prachtig uitzicht!

‘S middags nog wat uitzoekwerk gedaan voor het vervolg van de reis. We moeten nog een bus hebben van Puno naar Copacabana ( Bolivia). Dat betekent de grens over en een oversteek over het Titicacameer. Ik begon een beetje te googelen op ‘ busreis van Puno naar Copacabana’ en las de meest verschrikkelijke verhalen over dronken buschauffeurs, ongelukken, heel veel gedoe aan de grens waar je uit de bus moet, kilometers moet lopen om over de grens te gaan etc. etc.. ‘ Nou dat kan nog leuk worden’  riep ik een beetje paniekerig  tegen Bas, die als gewoonlijk kalm bleef. Hij bekeek alle horrorverhalen en die bleken voor het overgrote deel al jaren oud. We gingen er nog eens goed voor zitten en ontdekten dat er inmiddels een soort ‘ toeristen  hop on hop of’ busdienst rijdt tussen Cuzco-Puno- Copacabana en La Paz. Goede recensies op tripadvisor. Nou hup dan maar, we hopen er maar het beste van!

‘S avonds hebben we onszelf -omdat het allemaal zo betaalbaar is hier en zo lekker- alweer getrakteerd op een diner in een goed restaurant:  Cicciolina. Grote garnalen, Inktvis van de BBQ, Coquilles, zwartgekleurde inktvispasta en last but not least: Bas aan de Alpacabiefstukje. Hij vond dat wel weer zielig voor de Alpaca waarmee hij zo leuk op de foto staat, maar hij nam het toch maar. Lekker!

Zaterdag 25 november

Vandaag alles weer  rustig aan. Nog een wasje weggebracht, alles gaat schoon de tassen in en toen op naar het Machu Picchumuseum. De ontdekker van MP; de Amerikaan Hiram Bingham, heeft alle kunstschatten en gebruiksvoorwerpen uit Peru naar Amerika weten te krijgen. Inmiddels is een klein deel ervan weer terug in Peru en te zien in dit museum. Hoewel we een beetje Inka-moe zijn, wilden we ons dit toch niet laten ontgaan. Daarna zijn we zijn weer gaan lunchen tussen de Peruanen. Het menu was twee keer zo duur als de vorige keer, wel 7 soles ( 1,75 euro) . Maar daarvoor hadden we wel een ruimere keus. Dus na de soep heerlijke Cheviche en een plakje cake als toetje.

Nog een beetje door de stad geslenterd en wat etenswaren gekocht voor morgen in de bus. We gaan zo nog een hapje eten met Bea, afscheid van haar en van Cusco. We moeten morgen vroeg op want de bus vertrekt om 7.30, dus we gaan het niet te laat maken en niet teveel drinken...

Morgen naar Puno aan het Titicacameer, een lange busreis, spannend!

1. Gerard van Mossel:
    26 november 2017
    Tegen de tijd dat jullie dit lezen hebben jullie een nieuwe ervaring opgedaan wat betreft reizen per OV in Zuid-Amerika. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaring!!!??? Onlangs in een reportage nog gezien dat je erg ver moet lopen om de grens over te kunnen gaan, weet natuurlijk niet hoe oud die reportage was. Die "hop on hop of" bus klinkt inderdaad als een vooruitgang. We horen het wel hahahaha.
  2. Karin:
    26 november 2017
    Ik ben benieuwd hoe de reis zal verlopen. Er zullen vast wel weer wat leuke dames in de bus zitten. Wat hebben jullie toch een aantrekkingskracht op de vrouwen........ 😜😂💋
  3. Sylvia Stienstra:
    26 november 2017
    Hoi Bas en Nico, onze reis zit er alweer bijna op. Zit nu in Katmandu even heerlijk bij te lezen. Het internet was de afgelopen weken tijdens onze trekking niet echt geweldig. Als ik het zo lees hebben jullie een geweldige tijd! Geniet ervan. Gr. Sylvia
  4. Conny:
    26 november 2017
    Sorry, ik liep een beetje achter bij jullie avonturen.
    Nu in één ruk 2½ week van jullie avonturen verslonden. Wat een heerlijkheid om te lezen en de prachtige foto’s te bestuderen.
  5. Nico:
    30 november 2017
    Nou Gerard het viel allemaal mee zoals je inmiddels weet! Gelukkig! Geen alleengaande dames in de bus maar wel een leuk gezinnetje en Florian een jongen uit Duitsland. Sylvia en Pieter, ik heb jullie verhalen over de avonturen in Nepal in een ruk uitgelezen. Wat een bikkels zijn jullie zeg! En wat een prachtige foto’s. Sterkte met weer wennen aan het gewone leven! Leuk dat je ons blijft volgen Conny! Groetjes allemaal