Terug in Cusco.

23 november 2017 - Cusco, Peru

Terug in Cusco.We zijn terug in Cusco.

Dinsdagochtend 21 november hebben we nog de warmwaterbaden van Aquas Calientes bezocht. De thermale baden stelden niet zo heel veel voor, een beetje smotsige baden, maar ze liggen wel prachtig aan de rivier in het tropische groen. Een beetje gedobberd in het warme water en gesproken met een groepje meisjes dat ons reuze interessant vond.

‘S middags om 16.30 waren we weer op het nogal hectische treinstation van Aqua Calientes en even later reden we richting Poroy ( vlak bij Cusco en eindpunt van de trein). Een rit van 3,5 uur. Maar met het het prachtige uitzicht, lekkere hapjes en drankjes, prima uit te houden. We hadden afgesproken dat Julio ons kwam halen en natuurlijk stond hij al klaar. Het bleek in het drukke verkeer toch nog wel een uurtje rijden naar Cusco. Na aankomst snel een kippetje gegeten en daarna in bed gedoken.... “ heb jij ook zo’n jeuk Nico” hoorde ik even later. “ Ja wel een beetje op mijn armen. Licht aan: Bas op zijn armen ongeveer 10 dikke muggebulten. Ik gelukkig veel minder. Iedereen had ons gewaarschuwd voor de rotmugjes op de Machu Picchu maar niet dat die ook bij de warmwaterbronnen zaten. Enfin, daar is Bas dus flink te pakken genomen. Het had veel erger kunnen zijn want we zien hier soms mensen lopen die echt helemaal onder zitten, maar vervelend blijft het.

Woensdag  22 november

We hoeven lekker even niks! Beetje uitgeslapen, uitgebreid ontbeten en de was weggebracht. Alles is hier zo goedkoop, een hele zak vol was ( in de mooie waszak van Noldie, leuk en nuttig cadeautje) van drie kilo voor 9 soles ( ongeveer 2.5 euro) . ‘ S ochtends gebracht, dezelfde dag klaar.

We zouden eigenlijk donderdag  verder reizen naar Puno aan het Titicacameer maar we hebben eigenlijk geen zin om zo snel alweer op pad te gaan. Besloten hier tot zondag te blijven. Wel weer even gedoe: kijken of de kamer hier langer vrij is, de reserving van het hotel in Puno gecanceld en op pad gegaan naar het kantoor van de busmaatschappij, Cruz del Sur, om onze ticket te wijzigen. Het kantoor ligt buiten het historisch centrum en onderweg kwamen we lang leuke restaurantjes die helmaal vol zaten met Peruanen. Drie gangen menu voor 3,5 sol ( 1 euro?!). Laten we dat maar eens proberen. Een grote kom groentesoep, rijst met gebakken groenten en een heel klein beetje kip erdoor en een stroperig maar lekker toetje. Glaasje thee erbij en voor 10 soles ( 2,5 euro) hebben we lekker en gezond gegeten.

Het omzetten van de tickets bleek geen probleem, we kregen zelfs geld terug omdat de tickets voor zondag goedkoper zijn. Dat gaat lekker zo!

‘S avonds gaan eten met Bea die benieuwd was naar onze verhalen ( en wij naar de hare) . Goed restaurant, goede wijn, Bas een heerlijke lamsbout. Ja dan vliegen de Soles weer wat harder de portemonnee uit maar het was heel gezellig.

Vandaag zijn we vooral bezig geweest de reis verder te plannen. We wilden eerst vanuit Puno direct naar La Paz, Bolivia reizen maar dat is nogal een lange rit. Bovendien is niet iedereen op tripadvisor en de Lonely Planet  erg enthousiast over Puno. Er is ook nog een leuk stadje aan de Boliviaanse kant van het Titicacameer; Copacabana. Besloten om daar een tussenstop maken. Vervolgens kamers geboekt in Puno, Copacabana en La Paz. Toen naar het kantoor van LATAM ( Braziliaanse luchtvaartmaatschappij) om tickets te boeken van La Paz naar Santiago de Chili. Ook dat lukte zonder problemen. Onderweg nog even langs de kapper, voor 15 soles ben ik weer helemaal de man en een zalfje voor de muggebulten gehaald. Nu met een kop Cocathee reislogger aan het schrijven.

Niet zo’n spannend verhaal deze keer, maar jullie zijn maar weer op de hoogte.

1. Loek en Wil:
    24 november 2017
    Super leuk om zo met jullie “ mee te reizen” . Via Google houd ik precies bij hoe mooi en waar het allemaal precies ligt. Buffers zijn jullie maar ook gegund hoor.
    Liefs