Door de Sacred Valley naar Ollantaytambo

18 november 2017 - Cuzco, Peru

Gisteren ( vrijdag 17 november) hebben we niet zo veel bijzonders gedaan. Eerst de was weggebracht, een bezoek gebracht aan het Incamuseum, wat een beetje tegenviel en bezig geweest om Peruaanse Soles in de portemonnee te krijgen. Dat valt nog niet zo mee want bij veel banken mag je maar een keer per maand geld opnemen en dan ook niet zoveel. Maar met gebruik van al onze passen bij verschillende banken lijkt het nu wel goed te komen.  ‘S avonds hebben we een borrel gedronken met Beatrice, die ook in Casa di Mama verblijft. Een 64 jarige Amerikaanse oud ER verpleegkundige uit Arizona. Een leuk mens die we iedere ochtend bij het ontbijt spraken. Ze was voor de tweede keer in Peru. De eerste keer met haar dochter ging het allemaal te snel vertelde ze ons eerder, ze wilde alles nog een keer rustig bekijken. Aan de borrel kwam na twee rode wijn het echte verhaal : ze was vorig jaar stiekum een affaire begonnen met de gids, veel jonger dan zij. Ze wilde nog een keer naar hem toe. Mooi verhaal en verder ook heel gezellig gehad met Beatrice.

Zaterdag 18 november 2017

Vanmorgen vroeg opgestaan. We gaan drie dagen op pad. Naar Ollantaytambo en Aquas Calientes om de Machu Picchu te gaan bekijken. Dinsdag komen we dan weer terug bij Carmen. We willen niet teveel bagage, alleen onze kleine rugzakken. Dat was vanmorgen dus even goed nadenken en  keuzes maken wat we meenemen.

Om 9.00 stond Julio ons al op te wachten. Het einddoel was Ollantaytambo maar er was onderweg nog veel moois te zien. We reden een prachtige route door de ‘ Heilige Vallei ‘ oftewel Valle Sacrado. Tussen de bergen in de vallei uitgestrekte en mais en aardappelvelden. De eerste stop was bij de Inkaruines van Pisaq. We bouwen het goed op, weer mooier dan  Chinchero. Alleen hadden we deze ruïnes niet voor ons alleen, heel veel touringcars en busjes ( al doen de foto’s misschien anders vermoeden...) Toch ook weer indrukwekkend. We reden verder door de vallei en kwamen rond 14.00 aan in Ollantaytambo, een prachtig dorpje aan de voet van enorme Incaruines. Nooit geweten dat er naast Machu Picchu nog zoveel ander moois bewaard is gebleven! In dit dorpje blijven we een nacht slapen dus Julio zette ons af. Met hem afgesproken dat hij ons dinsdagavond komt afhalen van de trein in Poroy om ons het laatste stukje terug naar Cusco te rijden. ‘ Hasta Martes Julio, muchas gracias por todo!’  Vanuit ons kamertje kijken we zo op de bergen en de Inka ruines, geweldig! Snel de spullen die we niet nodig hadden uit de rugzak gehaald en op naar de ruines. We hebben daar de hele middag doorgebracht, weer mooier dan Pisaq. ‘S avonds op zoek naar een gezellig restaurantje, het weer was inmiddels omgeslagen, regen na zwaar onweer. We wilden ergens warm zitten met een glas rode wijn. We reizen in het laagseizoen en dat heeft enorme voordelen, maar in een dorpje als dit zijn bijna alle restaurantjes dan leeg en niet zo  gezellig. Uiteindelijk toch een plek gevonden met uitzicht over het mooie centrale pleintje hier. Het was weer een prachtige dag!