Trap op trap af...

16 november 2017 - Cuzco, Peru

Donderdag 16 november.

Toen we vanmorgen opstonden bleek het prachtig zonnig weer. Zo mooi hadden we het hier nog niet gehad! Kortebroekenweer, lekker! We wilden het na al die activiteiten van gisteren een beetje rustig aan doen maar dat is niet echt gelukt. We zijn van het hostel uit naar boven gaan lopen, door onze prachtige wijk San Blas, richting de Ruines van Sacsaywaman ( iedereen zegt hier dus sexywoman en dat is tenminste te onthouden)

Met behulp van Maps Me

- Reistip: Maps Me is echt een geweldige navigatieapp waar alle, voor toeristen belangrijke plaatsten staan vermeld en die off-line prima werkt! Daar hebben we onze hele reis af heel veel plezier van . En voor wie het nog niet weet: ook bij Google Maps kun je kaarten downloaden zodat je off line kunt navigeren en altijd weet waar je bent. Alleen al handig om even te checken of de taxi geen enorme omwegen maakt.-

op weg. Door de woonwijken via enorme lange stijle trappen ( pfff ) de berg op. Onderweg een stop met een heerlijke Chicha Morada, een hier in Peru enorm populair drankje van zwarte mais gemaakt. Ik had nog nooit van zwarte mais gehoord en al helemaal niet gedacht dat je daar een heerlijk sap van kunt maken. Het doet denken aan bessensap en schijnt enorm veel antioxidanten te bevatten. Goed voor bloeddruk en cholesterol... jullie snappen dat er hier geen dag meer voorbij gaat zonder.

Bij de entree bleken kaartjes nogal duur en wij waren ook niet overtuigd dat het veel mooier zou zijn dan gisteren. We besloten eerst maar naar het Christusbeeld ( Cristo Blanco) te gaan dat daar ook ergens moest staan. Een behulpzame gids klampte ons aan - gebeurt hier de hele dag door- hij wilde ons wel begeleiden. Wij wilden dat  niet. ‘ Hoe komen we lopend bij dat beeld?’ Die boef zei niet; ‘ je kunt hier gewoon naar boven lopen, want voor die weg heb je nog geen ticket van de ruïnes nodig’ . Hij zei, ‘ dan moet je hier weer terug naar beneden en dan links weer helemaal de berg op’ . Zo gezegd zo gedaan. Het was inspannend maar best een leuke wandeling door de woonwijken en we hadden de tijd. Na ruim een uur stonden we onder Cristo Blanco te genieten van een prachtig uitzicht over Cusco. En he: daar liggen die ruïnes van sexywoman, iets de berg af aan de andere kant. Eens even Maps Me raadplegen of we daarlangs terug naar de stad kunnen. Dat lukte en intussen kregen we veel te zien van de ruines. Het duurde even voor we in de gaten hadden dat we gewoon bij het punt uitkwamen waar die gids eerder vandaag stond. Wat zijn wij enorm omgelopen! Hij stond er nog, wij hebben hem vrolijk lachend bedankt voor zijn goede tip, dat de wandeling prachtig was geweest! We hebben geluncht op Plaza Armas dat in de stralende zon nog mooier was dan de dagen ervoor. We waren in goede stemming en hadden de lef om het populaire Peruaanse gerecht Cuy te bestellen. Guinees varkentje is een van de vertalingen maar het gaat gewoon om Cavia’s in hun geheel geroosterd. Bas vond het lekker maar wel heel zielig voor de cavia’s . Ik vond het niet zo lekker en niet zielig voor de cavia’s  ( grapje). In de  kathedraal hangt een enorm schilderij van het laatste avondmaal met een geroosterde Cavia op tafel, heel bijzonder, ze zijn hier trots op hun Cuy! Bas mocht het helaas niet fotograveren , hoewel hij het wel geprobeerd heeft natuurlijk.

Toen er weer grote donkere wolken kwamen overdrijven en een koud windje opstak zijn we terug naar huis gegaan. Je wordt hier in Cusco om de paar meter gevraagd of je gemasseerd wil worden. Het lijkt in dat opzicht Thailand wel, al vermoedden we dat  de massages hier zonder happy end zijn. Ik besloot de proef maar eens op de som te nemen en me te laten masseren, ook best fijn  na al die fysieke inspanningen.  Nou die dame heeft me flink te pakken gehad en van een happy end was inderdaad in het geheel geen sprake. Maar wel goed en stevig mijn hele lijf gemasseerd, inclusief een warme pakking. 1,5 uur bezig en ik moest 50 Soles afrekenen ( 12,50). Nou dat gaan we misschien nog wel een keer doen.

‘S avonds weer een stoofpotje gaan eten en op tijd gaan slapen. Het was weer een heerlijke dag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gerard van Mossel:
    19 november 2017
    Hahaha wat zal die gids in zijn vuistje gelachen hebben toen hij jullie die grote omweg aansmeerde maar ook toen jullie hem weer tegenkwamen en met humor reageerden!! Zo te lezen geven zwarte mais en cavia jullie energie (al die trappen op!!) en zelfs potentie (Nico die droomt van een happy end op welke hoogte ook alweer??) Dat op zich is al een hoogtepunt!!! Oh ja wat ik nog wilde vragen; hebben jullie veel baat het Spaans dat jullie geleerd hebben of zijn het toch heel andere dialecten daar?
  2. Nico:
    19 november 2017
    Heel fit ja haha! Veel baat bij Spaans! Natuurlijk niet zo makkelijk te verstaan maar na:” puede hablar muy despacio por favor” lukt het meestal wel. Er is wel enig verschil in niveau tussen Bas en mij.....
    Ze spreken hier ook Quechua, Indiaanse taal, volstrekt onbegrijpelijk. Dank weervoor je prikkelende reactie!
  3. Nico: