Terug in Santiago

21 januari 2018 - Santiago, Chili

Santiago, Zondag 21 januari

Toen we gisteren opstonden was het zwaar bewolkt en even later regenende het, een goede dag om te vertrekken. We hoefden niet ver te rijden, ruim 100 kilometer. Nadat we de bergen aan de kust voorbij waren brak de zon alweer door, we reden langs de eindeloze wijnvelden van Casillero del Diablo, wijn die we vaak gekocht hebben in Albert Heijn. Nu weten we dus waar die gemaakt wordt. We wilden de auto door een wassstraat halen, maar om onverklaarbare redenen zijn die hier dicht op zaterdag. In Nederland is dat nou echt een klusje voor de zaterdag, hier kennelijk niet. Dus maar bij een benzinestation met de spons om de ramen te lappen die auto zo goed en zo kwaad redelijk schoon gekregen. (Als hij te vies is moet je 30 euro bijbetalen, zonde). De dame achter de balie was vriendelijk en matste ons door de laatste dag huur, we zijn inderdaad een dag eerder dan gepland, in mindering te brengen. De dame van de controle van de auto was wat minder vriendelijk en liep maar rond die auto, uiteindelijk had ze een minuscuul krasje op de achterbumper gevonden. Maar de dame achter de balie, kennelijk degene die beslist, vond het toch in orde. 5000 kilometer door Chili, veel over onverharde wegen zonder schade! Ik ben trots ( en een beetje geluk heb je altijd nodig!)

Bas had weer ongeveer eenzelfde appartement gehuurd, vlak bij de plek waar we de vorige keer zaten. Toch leuk om weer even terug te zijn in Santiago. We hebben vandaag nog een beetje rondgeslenterd en teruggeblikt op 6 weken Chili. Leuk om hier geweest te zijn, prachtige ongerepte natuur, vooral de vulkanen maar ook de fjorden en meren. De steden zijn wat saaier en voor het eten hoef je hier zeker niet naar toe. Maar de Chilenen zijn wel weer lieve, verdraagzame, geduldige en behulpzame mensen. Daarnaast natuurlijk Peru, Bolivia, Suriname en Curacao, wat hebben we veel gezien en beleefd!  Maar het is genoeg geweest in Zuid Amerika, we verlangen naar de gekte  en drukte in Bangkok, naar de warmte en het heerlijke etenin Azië.

De kist naar Amsterdam staat er goed voor, die naar Bangkok niet. Het zou kunnen dat we dinsdag blijven staan. We zien wel, gaan we een dagje later. Eerst maar eens goed slapen en in Amsterdam zien te komen. Hasta la vista Chile!