Wandelen langs het Titicacameer.

29 november 2017 - Copacabana, Bolivia

Woensdag 29 november 2017

Toen we vanmorgen opstonden was het bewolkt en koud. Eerst maar eens de houtkachel aanmaken en daarna broodjes, eieren en jam gehaald. Muziekje aan en even later zaten we heerlijk te ontbijten met dat prachtige uitzicht over het meer. Rond het middaguur kwam Florian langs die we gisteren zijn tegengekomen in de bus, een Duitse jongen van 19 die een half jaar alleen door Zuid Amerika reist. Stoer! Hij wilde wel mee als wij gingen wandelen. Vanuit Copacabana gaan alle toeristen naar Isla del Sol om te wandelen, je moet daar met de boot naar toe. We zien die bootjes beneden in de baai vertrekken. Wij hadden daar nog geen zin in dus bij de receptie gevraagd of zij een leuke wandeling wisten. Nou die hadden ze; met de taxi een kleine 20 kilometer naar het noorden naar Yampupata en van daar teruglopen. Ongeveer 4 uur wandelen. We hadden eigenlijk aan iets korters gedacht, maar hup maar. Broodjes, kaas, sardientjes en water gehaald en toen een met de taxi naar Yampupata. De rit was een avontuur op zich, in een oud barrel van een auto over onverharde wegen racen, haarspeldbochten boven de ravijnen, toeterend en maar hopen dat die eventuele tegenligger dat hoort en niet de hoek om komt scheuren...  nou ja die man zal wel weten wat ie doet en ik wilde me tegenover Florian natuurlijk ook een beetje stoer voordoen. Dus blik op oneindig en luchtig meebabbelen!  Inmiddels was de zon ook doorgebroken en Yampupata bleek prachtig gelegen gehucht; uitzicht op het meer en in de verte Isla del Sol. Het eerste stuk was nog pittig; flink klimmen en van een pad kon je nauwelijks spreken. Eenmaal boven werden we beloond met een nog mooier uitzicht. Het werd een prachtige maar zoals gezegd pittige wandeling! Het laatste, saaiere stuk hebben we gesmokkeld door een taxibusje aan te houden. Voor een Boliviana per persoon ( 13 cent)  reden we tussen drie Boliviaanse moekes  Copacabana weer in. Eenmaal thuis de houtkachel weer aan aan en lekker zitten. Bas voelde zich de hele dag al niet helemaal top en na een kopje soep  bleek dat het zijn beurt was voor een buikgriep. Niet zo verwonderlijk als je de ( ontbrekende) hygiene hier gadeslaat. Bas dus beroerd en koortsig het bed in na een verder heerlijke dag!

1. Hans Kok:
    2 december 2017
    Heerlijke verhalen jongens. Heb jullie november maand gelezen. Vind dat het leukst, zit ik lekker in jullie flow. Wat een leuke plekken! Geniet ze. Hans
  2. Gerard van Mossel:
    2 december 2017
    Ik hoop dat Bas zich nu iets beter voelt! Fijn in ieder geval dat jullie juist nu in een goed en aangenaam onderkomen zitten. Ja ja Florian, 19 jaar!!! Zal ik niet verder op ingaan!!!!! Merken jullie dat jullie nu in een ander land zijn (omgeving, natuur, cultuur???) Kijk weer uit naar jullie volgende verhaal!
  3. Charles:
    2 december 2017
    Snel beter worden Bas! jullie zitten wel in een fijn appartementje met titicacazicht! en morgen bij de kathedraal zegent meneer pastoor de auto's erg grappig