Een zondag in Luang Prabang.

25 februari 2018 - Luang Prabang, Laos

Zondag 25 februari 2018

Nadat we vanmorgen geld uit een ATM hadden weten te krijgen, nog een heel gedoe hier want heel veel van die machines spugen onze kaart er gewoon weer uit, zijn we over de markt naar de rivier gelopen. Het viel ons vandaag ook weer op,  dat alles hier zo relaxed is. Niemand valt je lastig om iets te verkopen, nergens harde muziek of plat vermaak en de Laotianen zijn zo aardig en lief!

Bij de rivier vonden we een een ticketshop voor de Botanische tuin, de tuin zelf lag een paar kilometer verderop aan de andere kant van de rivier dus dat leek ons wel wat. Even later zaten we aan boord van een prachtige boot over de Mekong. De enige dissonant was een Amerikaanse die met een ander stel aan boord was en op typisch Amerikaanse manier veel te hard alles vertelde wat ze zag, ooit gezien had, wilde doen, niet wilde doen, etc. etc. etc het ging maar door, bruut de verstilde zondagochtendrust op de rivier verstorend.

Na een half uurtje varen kwamen in de prachtige botanische tuin, nog maar twee jaar geopend op de plek waar de voormalige koning een buitenhuis had. Heerlijk tussen de prachtige planten en bomen rondgedwaald, een theeproeverij gehad op  een veranda met uitzicht op de vijver met lelies. Een perfecte zondagtrip, al bleef die Amerikaanse de rust geregeld verstoren, je hoorde haar op honderd meter afstand nog blaten.

Eenmaal terug nog naar het voormalig Koninklijk paleis gegaan, pal naast ons guesthouse, we zitten op stand.  We hebben het autopark van de koning bewonderd, het paleis zelf gaan we later nog bekijken. Het koningshuis is hier in 1975 door de communisten aan de kant gezet en de leden van de familie zijn vrijwel allemaal onder duistere omstandigheden in gevangenschap overleden. Sindsdien is Laos net als China een volksrepubliek maar ook hier laten ze de ( economische) teugels flink vieren.

We zijn vandaag vroeg gaan eten bij de rivier, waar we hebben genoten van een prachtige zonsondergang. Het is 20.00, nog even reislogger afmaken en dan naar bed. We hebben scootertjes gehuurd waarmee we morgen gaan rondrijden en in ieder geval naar een waterval gaan die erg mooi moet zijn.

Het was weer een leuke dag!